fredag 18 december 2009

Adventskalendern: Världens Bästa Låtar "Lucka 18"


Morgonpigg som jag tydligen var idag, tänkte jag att jag skulle passa på och på en gång lägga upp Lucka 18 i min julkalender: Världens Bästa Låtar! Idag förevisar jag låten som ligger på plats 7 på topplistan. Idag är vi tillbaka på 80-talet.

Dagens låt är också en odiskutabel klassiker. En låt som har tolkats av många artister i olika tappningar genom åren. Jag studerade musik vid en folkhögskola ett år i slutet av tonåren, hade gitarr som huvudämne, och när jag på våren skulle visa prov på mina kunskaper och spela ett par låtar inför en "jury" så var dagens låt en av dom två som jag spelade.

Och låten är "Every Breath You Take" med The Police

Info: The Police bildades i London 1977. De slog igenom 1978 med låten "Roxanne" från debutalbummet Outalndos d'Amour. Gruppen splittrades i mitten av 80-talet men återförenades 2007 och gav sig ut på en sista avskedsturné, där de bland annat besökte globen. Gruppens sångare och basist, Sting, har dock haft en framgångsrik solokarriär efter att bandet splittrades första gången.

Album:
1978 – Outlandos d'Amour
1979 – Reggatta de Blanc
1980 – Zenyatta Mondatta
1981 – Ghost in the Machine
1983 – Synchronicity
1995 - Live! (2-CD)

Dagens låt: Lucka nr 18 och på plats 7 på topplistan i adventskalendern: Världens Bästa Låtar är: Every Breath You Take - The Police (från skivan Synchronicity 1983)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar