onsdag 23 december 2009

Adventskalendern: Världens Bästa Låtar "Lucka 23"


Det börjar närma sig finalen..
Dagens lucka har nr 23 och låten som presenteras idag i julkalendern: Världens Bästa Låtar ligger på plats 2 på topplistan!

Skulle denna adventskalender haft namnet världens bästa ballader, så skulle dagens låt ha toppat den listan, men så är ju inte fallet.

Dagens låt är helt magnifik. Den härstammar från 1991. Just detta år så köpte jag min allra första "original" kassett i ett varhus (självfallet skedde detta i samband med en skolutflykt, för mer info, kolla lucka 10)

Kassetten som jag köpte var Guns N´Roses - Use Your Illusion I
Dagens låt: November Rain

Info: Guns N´Roses bildades i Los Angeles 1985. De har sålt runt 100 milj. skivor och i början på 90-talet så var de tveklöst "de farligaste grabbarna i stan". 1990-93 var de världens största rockband. Guns N´Roses var det första bandet som jag på allvar blev ett rejält fan av. Det var jag dock inte ensam om, nästan alla på min skola, både killar och tjejer diggade bandet. Axl, Slash, Duff, Matt, Izzy och Dizzy..? var namn som var välbekanta på skolgården, såväl som deras låtar förstås.
Bandet hade vissa utspel som blev kännetecknande för dem. Axl hade ju först och främst sin röst. Hans röst passade perfekt för den musikstil som GNR körde. Sedan han ju även sina bandanas, pannband, samt att han även gillade att spring runt på scen i enbart vita boxerkallingar ibland. Slash hade ju håret, hatten, ciggen i munnen, och sina Gibson Les Paul-gitarrer...o.s.v. Min nuvarande elgitarr är en Les Paul, dock inte en Gibson utan en Epiphone, skillnaden de två märkena emellan är väl priset, en sådär 20.000kr ungefär.

2006 så såg jag Guns N´Roses, eller snarare Axl och hans kompband i Globen. Snacka om nostalgi, de spelade 8 låtar från debut albummet och jag var helnöjd med konserten efteråt. Det bästa med konserten var ändå att han hade rösten kvar.... när konserten startade och grabbarna släntrade in på scenen och Axl kom in sist och gick rakt fram till mikrofonen, stod stilla en stund och sedan greppade den och "skrek" med den där välbekanta rösten som bara han har "You know where you are? Welcome to the Jungle"...så var det en nära att en liten nostalgitår trillade ner för kinden ;-) det var som om man flyttades tillbaks i tiden till sitt gamla pojkrum under ett par sekunder!

Album:
Appetite for Destruction (1987)
G N' R Lies (1988)
Use Your Illusion I (1991)
Use Your Illusion II (1991)
The Spaghetti Incident? (1993)
Chinese Democracy (2008)

Dagens låt och på plats 2 på topplistan: November Rain - Guns N´Roses (från skivan Use Your Illusion 1991)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar