onsdag 16 december 2009

Adventskalendern: Världens Bästa Låtar "Lucka 16"


Igår nådde vi top 10 nivå i min julkalender: Världens Bästa Låtar!
Idag fortsätter vi nedräkningen! Det är lucka nr 16 och låten som ligger på plats 9 på topplistan som presenteras idag!

Idag handlar det om bandet som tveklöst påverkat mig mest av alla hittils under min livstid!
Manchester, Are you mad for it? It´s Oasis!
Dagens låt Wonderwall.

1994 är året alltså....Det var då allting hände, väldigt mycket i alla fall.
1994 är jag 14 år och går i högstadiet. En vårdag i maj efter kl 15.00, jag hade precis kommit hem från skolan, hängt av mig ytterkläderna, tagit mig en macka och ett glas mjölk och satt mig ner i tv-fåtöljen i vardagsrummet. Jag zappade genom kanalerna tills jag kom fram till MTV. En musikvideo har precis startat, det är ett klassiskt drivande 8-beat-trumkomp som når mina öron. Plötsligt uppenbarar sig ett ansikte på en man som påminner lite om John Lennon med sina runda glasögon. Mannen börjar sjunga "I need to be myself, I can´t be no one else", samtidigt som distpedalerna trycks i botten.... Jag visste inte då vad jag skulle veta senare..att mannen som sjöng hette Liam Gallagher, att han hade en storebror som hette Noel och spelade gitarr och att bandet Oasis...

Att finna sig själv i mängden...är inte det en stor del av vad livet går ut på,eller?
Knappast finner man sig själv under ett enda ögonblick eller en enskild händelse eller upplevelse..det handlar nog snarare om bit för bit som läggs på plats ju längre man lever tror jag. 1994 fann jag en bit som tidigare saknats!

Jag har påpekat det förr i vissa inlägg som jag skrivit här innan, att 1994-1997 var årtal som för mig blev väldigt avgörande gällande att finna vägar, ut från vissa saker och in i andra...

Oasis var en av mina vägledare under denna period. Det är få saker som påverkat mig mer under min livstid som dessa grabbar från Manchester gjorde under mitten av 90-talet. Oasis och framför allt deras andra skiva "What´s the Story, Morning Glory" är orsaken till att musiken blev mer än bara musik för mig. Jag förstod att det fanns någonting större bakom. Oasis och deras musik påverkade mig i en så pass hög grad att jag 16 år gammal köpte min första gitarr. De är med andra ord en stor orsak till att jag började spela gitarr och senare skriva egna låtar med. Det är rätt häftigt!

Grejen med Oasis var att de var "rockstjärnor" i ordets rätta bemärkelse plus att de samtidigt var "vanliga killar", det gick att relatera till dem. De hade allt, låtarna, attityden, stilen...

Ibland har jag så här på senare år, kollat på gamla intervjuer med Oasis på youtube. Det är klart att jag ser lite annorlunda på en del saker idag, jag tänker bland annat på den oerhörda kaxigheten som bröderna Gallagher stod för, vissa saker kan jag se som lite "barnsligt" idag, men det funkade där och då!

Den där kaxiga rock n´roll attityden behärsakde de i alla fall till fullo. De klarade av att häva ur sig än det ena än det andra, samtidigt som de gav ett intryck att de var på blodigt allvar, med en total frånvaro av ironi!

De tyckte helt enkelt att de var bäst, de trodde det, och de fick även många av oss andra hålla med dem!
"Y´know, if our album goes number one, it goes number one, if our album goes number four, it goes number four, I don´t really care cos the truth is, we´re the best f¤¤¤##g band in the world!" Liam Gallagher 94

Album:
Definitely Maybe 1994
(What's the Story) Morning Glory? 1995
Be Here Now 1997
Standing on the Shoulder of Giants 2000
Heathen Chemistry 2002
Don't Believe the Truth 2005
Dig Out Your Soul 2008

Lucka nr 16 och på plats 9 på topplistan i adventskalendern: Världens Bästa Låtar är:
Wonderwall - Oasis (från skivan "What´s the Story, Morning Glory? 1995)

2 kommentarer:

  1. haha calle top 10 är redan svindlande braa! erik har också börjat läsa din blogg =)

    jag förstår att det var svårt att banta ner till 24 låtar =) men du har gjort ett braa jobb även om jag inte håller med på alla placeringar men det vore ju konstigt och tråkit om jag gjorde det!!

    summer of 69 är en favorit och wonderwall är också en höjdare så kör på calle!

    Det ska bli kul och se hur du har tänkt top 8, men första platsen tror jag nog att jag kan lista ut utan problem!!

    olympiastadion 2010 =)
    I WILL FOLLOW
    //Jonathan

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jo jag mailade med Erik igår och han sa att han också följer listan nu.

    Listan på 24 låtar har vart klar rätt länge nu, men dock har jag ändrat om i ordningsföljden rätt friskt emellanåt, en tid flyttade jag låtar mellan de olika platserna så gott som varenda dag.

    Säkert kommer jag att komma på att jag glömt någon enskild grym låt med när listan är klar sen, får se? Jag höll i alla fall på att glömma bort "Summer of 69" kom på att jag missat den dagen innan jag lade ut den, så jag blev tvungen att offra en annan låt för den, men det fick gå, Bryan Adams var bättre!

    Om första platsen säger jag bara, vi får väl se....

    Calle

    SvaraRadera