onsdag 23 december 2009

Advenstskalendern:Världens Bästa Låtar "Lucka 24"




Christmas comes early this year...!

Hej på er allihopa som följt med under listans gång! Det förhåller sig så att jag om ett par timmar kommer att bege mig på resa djupt in i dom mörka smålands skogarna, och där finns det inget Internet, så jag har ej möjlighet att lägga upp lucka 24 imorgon! Så det får lov och bli nu istället.

Det har vart väldigt kul att ha försett er med min egna adventskalender: Världens Bästa Låtar, och att det har uppskattats! :) Lite trist känns det att listan är slut nu, men julen har ju precis börjat, så det kanske dyker upp en eller annan "Julbonus", vem vet? ;-)

Nu är det äntligen dags då att avslöja, vilken låt som är världens bästa - Någonsin!!

Det gäller att veta vad som lämpar sig, när det är tillfälle att tala, och när det är tillfälle att tiga, för den goda sakens skull...

Om låten som finns bakom lucka 24 i julkalendern, låten som ligger på plats 1 på topplistan tänkar jag bara yttra följande: Kärlek!

Fjärde gången gillt, Världens Bästa Band - Framför Världens Bästa Låt!!

Where the streets have no name - U2

Denna låt från albumet Joshua Tree 1987 är det bästa öppningsspåret i all tid på en skiva!
Men även om låten på skiva är bra, så förvandlas denna låt till en himmelsk hymn när den framförs live!

Kvällen 29/7 2005 befinner jag mig på Ullevi i Göteborg, klockan är runt 23.30. U2 har precis spelat Pride (in the name of love) och 58.000 mannakören sjunger allsångsdelen till låten, då plötsligt den mäktiga körsången överröstas av den där synthpaden som jag hört så många gånger förr, men som jag nu för första gången upplevde live. Bono sjunger eller säger nåt i micken, jag vet ej vad, jag befinner mig i ett euforiskt tillstånd, ett par "delay-toner" ringer från Edge´s stratocaster ut genom högtalaranläggningarna. Sen kommer det....gitarrintrot...och himlen öppnar sig och Gud sträcker ned sin hand och rör vid de församlade likt Michelangelos målning. Resten är en del av en livshistoria.



Detta klipp är redigerat så att tredje versen och andra refrängen saknas, istället får vi ta del av en "minipredikan" av Bono på National Prayer Breakfast i Vita Huset 2006 i slutet.

Tack till alla som läst och lyssnat!
God Jul och på återseende!
Vi ses nere vid "klon" på Olympiastadion 20/8 2010 ;-)
Calle

2 kommentarer:

  1. CALLE JAG VISSTE DET!! Ingen överaskning för mej, men däremot va nr 23 det! ´Hur can i still havent found what im looking for inte vara med på top 24?? =) Men men vi kan ju inte tycka exakt lika hela tiden!! Du får gärna kaöra en litten bubblarlista tex vilken låt var det som fick gå när bryan adams kom in i bilden!!

    I WILL FOLLOW OCH GOD JUL!!!!

    // Jonathan

    SvaraRadera
  2. Hallå där! Loggade in på bloggen första gången sen 23:e dec nu. Jo det finns många låtar som inte fått plats på den begränsade listan. Jag kände på nåt vis, som jag sagt tidigare, att jag ville att låtarna och artisterna som var med på listan skulle variera ganska mycket. Därför kände jag att jag max kunde ha 4 U2 låtar.
    Det lär nog dyka upp någon "julbonus" i någon form, vi får se vad det blir.
    God fortsättning!
    /Calle

    SvaraRadera