fredag 4 december 2009

Adventskalendern: Världens Bästa Låtar - Lucka 4


Så var det dags för julkalendern: Världens Bästa Låtar och lucka 4.
Det är låten som befinner sig på plats 21 som presenteras idag!

Nu kastas vi tillbaks in på 2000-talet. Dagens låt kommer från 2008 år mest "hajpade"
band: Glasvegas

Och det handlar om deras första singel "Geraldine" från debutalbummet.

Info: Glasvegas bildades i Glasqow i skottland år 2000 och de slog igen stort 2008 då deras debutalbum kom ut. De var redan väldigt omtalade i brittiska musikkretsar innan dess, mycket tack vare det stöd och promotion som de fått via Oasis gamle manager och producent, kultförklarade Alan McGee. Kort efter att bandet gett ut sin första skiva hösten 2008, åkte de till Transylvanien i Rumänien för att spela in en julskiva i en gammal kyrka.

Album:
Glasvegas 2008
A Snowflake fell (and it felt like a kiss) 2008 (en Ep med 6 jullåtar)

Titeln till dagens låt, "Geraldine" är förnamnet på en kvinna som jobbade som socialarbetare i Glasqow förut och som var bekant med bandets sångare James Allan. Nuförtiden följer Geraldine med bandet på dess turné och säljer "merchandise" t-shirts, posters m.m.

Jag lyckades komma över biljetter till Glasvegas spelning på Cirkus i sthlm i maj tidigare i år, (de sålde slut på 4 min) åkte in tidigt och köade vid Globen och fick tag på två ståplats.
Man kan inte annat än att dyrka James Allan´s skottska accent alltså "Myy naame iis jeröldinn I´m youur soocial wooorkkeeerrrr." Videon är riktigt cool med! Och har man hört den där gitarrslingan en gång kommer man ihåg den för resten av livet!

Alltså Lucka nr 4 och plats 21 på listan:
Geraldine - Glasvegas (från albummet Glasvegas 2008)

2 kommentarer:

  1. Jag är fortfarande tacksam att du fixade biljetter och bjöd mig på spelningen!
    Dte var en sån spelning som man kommer att komma ihåg resten av livet, och som fortfarande ger mig rysningar.
    Vilken bra spelning!
    Om låten "Geraldine" så kan jag bara instämma, en jättebra och viktig låt.
    Kan ochså rekommendera låten Daddy's Gone, om hur det är att växa upp i ett icke fungerande hem.

    SvaraRadera
  2. Jag kommer att publicera en krönika här på bloggen i slutet av året som kommer att heta: Konsertåret 2009. Då kommer jag att bl.a. att skriva om Glasvegas spelningen.

    SvaraRadera