söndag 20 december 2009

Mina Vänner Författarna...




Julen är bland många andra saker synonymt med böcker och läsning för väldigt många människor. Jag tillräknar mig från och med nu själv tillhöra den skaran. Det är inte något nytt som jag kommit på nyligen, jag har haft perioder i mitt liv då jag läst ganska mycket tidvis, fast det var ganska många år sedan nu, fram tills ett par månader sedan bara. Jag har dock kunnat konstatera att det mycket har berott på hur min livssituation har sett ut de senaste åren, med jobb och dylikt som har begränsat mycket av min läslust. Jag har gjort mina försök emellanåt fast det har ofta lett till flera oavslutade projekt.



Jag har ju skrivit i min profil här på bloggen att det till stor del beror på ett återuppväckt intresse för litteratur och läsning som bland annat påverkat mig i den riktningen att jag startat en blogg.

Jag ser fram emot julledigheten och de lediga stunder som kommer att möjliggöra tillfällen att sjunka ner i en fåtölj, soffa, säng, gungstol eller whatever med en intressant bok.

Jag besökte skolans bibliotek tidigare i veckan och försåg mig med några litterära verk av högsta kvalitet. Dostojevskij, Dickens, Hemingway, Proust och Moberg. Jag känner mig plötsligt väldigt världsvan och belevad efter att ha räknat upp ovanstående lista innehållande några av litteraturens giganter, fast jag ej hunnit läsa dem ännu. Det är märkligt hur lite som krävs för att väcka besserwissen och högmodet inom en...Enbart genom att ha några böcker som anses vara väldigt viktiga stående i bokhyllan ;-)

De bägge romaner som jag tänkte börja med är:
Fjodor Dostojevskijs - Brott och Straff samt Charles Dickens - David Copperfield.
Dessa böcker lånade jag. Sen hade biblioteket även en utförsäljning av gamla böcker, 2 kronor styck, jag köpte 3 st.
Marcel Prousts - På spaning efter den tid som flytt
Ernest Hemingways - Farväl till vapnen
Wilhelm Mobergs - Raskens

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar