måndag 14 december 2009

Adventskalendern: Världens Bästa Låtar "Lucka 14"


Ny vecka - Ny lucka! Luckans nr är 14 och låten som döljer sig bakom den ligger på plats 11 på topplistan, vi närmar oss sakta men säkert top 10.

Idag är det en mäktig låt, som framförs av ett band som egentligen inte är ett band längre, utan en "koloss", som mullrar fram och sveper rent allt som kommer i deras väg. De tillhör eliten av "de absolut största av de största" och de har en fanbase jorden runt som få andra artister kan mäta sig med. De är även officiellt utnämnda till: Världens Bästa Live band genom tiderna! Det är ju ett hyfsat erkännande!

Det kan ju förstås inte handla om några andra är U2...
Låten är: Pride(In the name of love), som är en hylling till människor som verkade i kärlekens tecken under sina liv här på jorden. Först och främst är låten en hyllning till Dr. Martin Luther King.

Ja....känner samma känsla som när jag skrev inlägget om Bruce igår. Var börjar man...när man i några få meningar skall försöka att beskriva U2´s storhet?

Alla vi som har varit med och som har stått där längst fram i ett utsålt Ullevi...vi vet....vi vet...!! Alla andra kanske inte kommer att veta, förrän de gör samma sak?

Rolling Stones är det största bandet genom tiderna p.g.a. sin långa karriär och framgång heter det. Beatles gjorde de bästa skivorna, fast de var inget vidare liveband heter det också. U2 är världens bästa liveband och den maffigaste konsertkänslan uppstår vid en U2-konsert har det också sagts.

Visst finns det mycket man kan säga om U2, Bono, Edge, Adam och Larry. De har frambringat några av de störtsta och mest magnifika musiklaliska verken i modern tid. De har släppt klassiska och tidlösa album. Men det är live på scenen som fenomenet U2 händer! För på scenen framför den kärleks hyllande publiken, det är där som magin uppstår. U2 har sagt att de har en femte medlem i bandet, de syftar på publiken!

"Om du kommer till en U2-konsert och förväntar dig det bästa - så kommer du att få det bästa" har Bono uttalat sig vid ett flertal tillfällen. "Vi kan bara vara så pass bra som publiken tillåter oss att vara" "Du vet, vi har repat många av de här låtarna tusentals gånger i replokaler världen över i flera år nu, men ändå händer det fortfarande på våra konserter att de lyfts till en helt ny dimension, och det beror på publiken. Vi uppträder inte för publiken - vi gör konserten tillsammans"

För alla människor som fortfarande har kvar täckelsen för sina ögon (och öron) och ej ännu sett ljuset som strålar från Bonos solglasögon och hört den himmelska sången ljuda igenom The Edge´s gitarrförstärkare kan jag bara ge ett gott råd, från en medmänniska till en annan - köp en live-dvd med bandet. Sätt dig ner i fåtöljen framför tv´n och...lyssna ;-)

Album:
1980 – Boy
1981 – October
1983 – War
1983 – Under a Blood Red Sky (live)
1984 – The Unforgettable Fire
1987 – The Joshua Tree
1988 – Rattle and Hum
1991 – Achtung Baby
1993 – Zooropa
1997 – Pop
1998 – The Best of 1980-1990 (samling)
2000 – All That You Can't Leave Behind
2002 – The Best of 1990-2000 (samling)
2004 – How to Dismantle an Atomic Bomb
2006 – U218 Singles (samling)
2009 – No Line On The Horizon

Lucka nr 14 och på plats 11 på topplistan i julkalendern: Världens Bästa Låtar är:
Pride(In the name of love) - U2 (från skivan The unforgettable fire 1984)

2 kommentarer:

  1. ohoy calle! jag har precis fattat att du har en blogg! jag har inte märkt det för jag har inte använt min mail på länge men bättre sent än aldrig!! Nu har jag läst och framförallt lyssnat ikapp!
    Det är nu det börjar på riktigt, jag spärrar upp ögon och öron!

    I WILL FOLLOW (your blogg) // Jonathan Peterson

    SvaraRadera
  2. Hej Jonathan!
    Kul att du hittat hit!
    Jo nu är det allvar, det har varit grymt sköna låtar hittils, jag vet, det är ju jag som satt ihop listan ;-) Det var dock inte helt lätt att banta ner den till bara 24 låtar, men det gick.

    Jag har försökt att variera aktivt med olika låtar som jag gillar för att få en skön blandning. Det skulle faktiskt ha funkat att fylla listan med 24 U2-låtar har jag insett, fast det kanske inte hade vart så kul i längden.

    Du får tipsa Erik om bloggen med ifall han missat?

    Jag är inte orolig för din skull, jag vet att du redan har ögonen, öronen och hjärtat öppet!

    Olympiastadion 2010
    I Will Follow!
    Calle

    SvaraRadera