onsdag 19 maj 2010

Den svenska ekumeniken



Förra veckan inledde tidningen "Världen Idag" en artikelserie som kommer att bestå av sex delar som avhandlar temat: "Den svenska ekumeniken". Idag var det dags för del 2 och vi kunde i dagens nummer läsa om Bjärka-Säby och dess "förgrundsgestalt" Peter Halldorf. Det kändes förstås väldigt roligt att få ta del av artikeln idag. Bjärka har ju kommit att bli en plats som betyder väldigt mycket för väldigt många människor, undertecknad inkluderad! Många är det som sökts sig till Nya slottet och under sin vistelse där fått göra personliga, fördjupande och livsförvandlande möten med Herren Jesus i den atmosfär av stillhet och enkelhet som präglar platsen. För mig personligen har jag blivit smittad av den bönens atmosfär som råder på den platsen. Jag tror inte jag att jag besökt någon annan plats där jag känt av en sådan "lätthet" i bönen.

Dagens artikel är delvis utformad som en intervju med Peter H. och dels ger den läsaren en inblick av vad som försigår på nya slottet. Jag har nämnt det förut och jag nämner det igen, det är oerhört värdefullt att få sina vyer vidgade! Jag tillhör även den ständigt växande skaran av troende i Sverige som fått sina fördomar raserade gentemot andra "annorlunda" kristna sammanhang, främst de äldre historiska kyrkorna. Det ekumeniska samarbetet mellan olika kristna samfund i Sverige har sannerligen märkbart ökat de senaste åren.

Det ekumeniska fenomenet har ju också bidragit till en väldans massa åsiktsstormar (nu passar jag på och drar mitt bidrag till stacken med). På ett antal kristna bloggar har den som velat kunnat följa med i diskussioner som haft en rätt negativ inställning till det ekumeniska samarbete som sker. Uttryck som "den nya ekumeniken" och "organisatorisk enhet" är käcka termer som man svänger sig med. Jag delar Peters inställning till att man måste ta folks oro och frågor på allvar, dock har jag undrat ibland om de som jämrar sig över "den nya ekumeniken" alla gånger överhuvudtaget vet själva vad de riktar sin kritik mot? Kanske är det så ibland att man endast åtnjuter möjligheten att få klaga, av personliga skäl, och vet att man har ett forum för att göra sin röst hörd?

Nej, det ekumeniska samarbetet som utbreder sig i Kristi kropp idag är ingen "ny" företeelse! Nej, ekumenik betyder inte att vi alla skall bli lika varandra. Ingen sann ekumen förespråkar ett enda samfund! Kristi kropp består av många olika samfund som tillsammans bildar en enda kyrka! Vi är redan ett, och det som kommer att hjälpa oss att synliggöra detta för världen kommer att vara följande:


  • Att vi igenkänner varandras tro (att vi vågar acceptera att det finns andra kristna som är Jesu lärjungar precis lika mycket som vi, eller kanske att vi är lika mycket Jesu lärjungar som dem ;-))
  • Att vi erkänner varandras tro (även om de yttre uttryckssätten skiljer sig)
  • Att vi avstår från varje impuls till att vilja utöva makt och kontrollera de andra samfunden ( frihet att vara unik och låta andra vara unika)


God Bless!
/Calle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar