tisdag 16 november 2010

Ny länk + några tankar!


Hej

Jag har lagt till en ny länk, Björne Erixons Blogg!
Björne är bland annat pastor, bibellärare och författare, han beskriver sig själv som en "ekumenisk pingstvän".

Jag hittade själv till hans blogg för en tid sedan. Jag har förstått av de texter som han skriver, och som jag hunnit läsa, att vi har samma syn på väldigt många saker, framför allt kanske kring ekumenik och längtan efter att få se ännu mer av Andens enhet växa fram mellan kristna från olika traditioner och samfund!

Några egna tankar om bloggvärlden:
Det finns rätt många bloggar idag som specifikt ägnar sig åt att ta upp och diskutera företeelser som sker inom kristenheten, ekumenik är bland annat ett ämne som berör (och upprör) många. Inget fel med detta, det är väldigt viktigt att människor får komma till tals och uttrycka sina tankar, sin oro e.t.c.

Men det som jag vill sätta fingret på angående detta, är att jag personligen ofta upplever det som att det på många bloggar ibland blir en enda stor klagomur där människor av olika anledningar väljer att ensidigt peka på och skriva om "allt som är fel", vare sig det då gäller enskilda kristna ledare, församlingar eller företeelser.

Det existerar inga felfria pastorer eller ledare, eftersom det inte existerar några felfria människor!

Visst är det viktigt att det finns möjlighet att få säga sin mening, men om våra meningar enbart handlar om kritik och "avslöjanden" mot någon eller något, blir det då något som bygger upp eller bryter ner?

Jag är av den åsikten att jag tror att det bästa och effektivaste sättet att få till nödvändiga förändringar, handlar om att lyfta fram de goda exemplen i större utsträckning, istället för att konstant skylta med de dåliga.

Alla vill vi ha det som är äkta! Då är det också viktigt att aktivt ge plats för och uppmuntra den eller det som är äkta!

Jag upplever att Björne Erixon på sin blogg och i sina texter vill lyfta fram de goda exemplen och det som är äkta, det som Jesus själv står för! Därför kan jag varmt rekommendera hans blogg! Ni hittar den under "Länkar".

Frid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar