måndag 28 mars 2011

SjälvSäkert!




I fredags gästades vår stad av (enligt mitt tycke) något av det bästa man kan ta del av just nu inom svensk pop. "Säkert!" var på besök och bjöd på en lysande spelning!

Har man som Annika Norlin (upphovskvinna till både: "Säkert!" och den engelskspråkiga varianten: "Hello Saferide"), kammat hem priser som två grammisar för "Årets kvinnliga artist" och "Årets Textförfattare" 2007, samt "Årets Textförfattare" på P3 Guld samma år, och utöver det fått lyriska resencioner i media för debutskivan 2007, och även senaste skivan "Facit", inser nog de flesta att hon är något utöver det vanliga.



Säkert! är en ny, men angenäm bekantskap för egen del. Jag har känt till bandet sen tidigare, men inte lyssnat eller haft någon vidare koll på dem innan. I samband med att jag fixat biljetter till konserten i fredags, skaffade jag bägge skivorna för ett par veckorn sedan. Jag kan bara bekräfta att de gått varma i stereon hemma sen dess!



Konserten den 25/3 var som sagt en fröjd. Betyget blir en stark 4/5 Jag skulle vilja rikta en uppmaning till alla vänner av live-musik! - Missa för allt i världen inte chansen att se det här bandet live, om ni råkar ha den möjligheten!

Låtlistan:
1. Det här är vad dom säger
2. Honung
3. Köttet är svagt
4. Influensa
5. Vi tror att vi har någon makt alls (ny låt!)
6. Får jag
7. Är du fortfarande arg?
8. Någon gång måste du bli själv
9. Isarna
10. Det kommer bara leda till nåt ont
11. Heaven's on fire (cover, The Radio Dept.)
12. Fredrik
13. Allt som är ditt

Extranummer 1:
14. Vi kommer att dö samtidigt
15. Sanningsdan

Extranummer 2:
16. Ditt kvarter
17. Tyst nu

"Influensa":

2 kommentarer:

  1. Jättebra texter hon har till sina sånger, passar på att hänvisa till min egengjorda video för "Det kommer bara leda till nåt ont":)

    http://www.youtube.com/watch?v=21p3dRdpcsM

    MVH/Thomas

    SvaraRadera
  2. Hej Thomas!

    Kul att du hittade hit! :)
    Länken fungerade inte?

    Mvh Calle

    SvaraRadera