torsdag 15 juli 2010

They walk among us...



Jag fortsätter skriva kring ämnet jag påbörjade igår. Jag skrev ju att det skulle komma ett till inlägg inom kort, so here goes...

Jag har på sista tiden lagt märke till att det dykt upp en hel del artiklar i media som behandlar ämnen som maktmissbruk, t.ex. på arbetsplatser. Det har på allvar börjat uppmärksammas nu att det faktiskt existerar "vanliga människor" som passar in i kategorin "maktmänniskor" eller "psykopater". Ordet psykopat har varit en aning känsligt att använda som begrepp inom det svenska språket, för symbol för en person som begår maktövergrepp mot andra, eftersom ordet har haft en så pass negativ klang. Ordet psykopat har ofta lett tankarna till en brutal person, ofta en våldsam och farlig sådan. I regel har man också enbart associerat män med det ordet med. Nu verkar det som om begreppet har anamats och börjat mista sin förut väldigt negativa laddning. Det är inte ovanligt i dessa tider att stöta på olika Quiz och frågeformulär i nättidningar som har titlar som Är din chef en psykopat?", en till sådan artikel här!

Att denna företeelse nu verkar uppmärksammas mer och mer ser jag enbart som någonting positivt. Makthungriga och strålkastarljus-trånande människor finns det nog rätt gott om. Som studierna visar så verkar det som om människor som lider av denna beteendestörning gärna dras till platser och positioner i samhället där de hoppas få en möjlighet till att få utöva makt och inflytande. Det kan vara personer som har ledarposter i någon form, men det är naturligtvis inte enbart ledare eller chefer som är drabbade. Flera av artiklarna som jag länkar till, tar upp de facto att det inte är ovanligt att människor med psykopatiska drag sitter på chefspositioner i företag världen över. Med det sagt, så förhåller det ju sig ändå så att majoriteten av alla chefer trots allt inte är psykopater eller lider av psykopatiska störningar, det tror jag nog att vi alla förstår.

Några länkar till siter med bra och omfattande info kring ämnet:
Vad gör man med en psykopat?
Lär dig att hantera psykopatiska chefer
www.psykopat.se

Jag återkommer imorgon med ett avslutande inlägg i denna "maktmissbruks-triologi"
/Calle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar