måndag 15 februari 2010

En afton med Björn Ranelid




Jag är nyligen hemkommen från en föreläsningskväll i skönlitteraturens tecken, som hölls av författaren, föreläsaren och samhällsdebatören Björn Ranelid.

Det var en uppmuntrade dryg timme som jag och cirka 500 andra personer spenderade tillsammans med författaren ikväll. Jag kände mig lyft och uppmuntrad efteråt, och av att döma på mina medmänniskors ansiktuttryck efter föreläsningen som också lyssnat, så kan jag konstatera att jag inte var den ende som upplevt kvällen så.

Föredraget,förläsningen, samtalet eller vad man skall kalla det blev ungefär exakt som som jag hade tänkt mig att det skulle bli. Björn R. träder in på scenen några minuter efter 19, sedan håller han liv i sitt framförande och talar nästan en timme i sträck, utan manus, med några få andningspauser. Jag hade tänkt innan att jag kanske skulle lyssna efter några "Ranelidska" fraser som jag kunde citera här sedan, men det blev svårt att hålla reda på och skilja ur något, metaforerna fullkomligt haglade stundtals under kvällen, men det var mycket givande. En fras som han upprepade ett antal gånger under kvällen och som blivit en av hans mest kända och citerade är denna:

" Jag simmar från stranden jag, till stranden du, i havet vi."
"Det längsta och det kortaste avståndet i världen är mellan hjärnan och hjärtat, där emellan behövs inga pass eller visum."

Ranelid pratade kring några av sina böcker, sin uppväxt, sitt författarskap, bilden av honom som finns i media, varför han är som han är och beter sig som han gör.
Björn Ranelid verkar vara i total avsaknad av påverkan från "jantelagen". Om han har skrivt en bok eller sagt något som han tycker är bra, så påpekar han det. Han sa bl.a. en mening ikväll, jag kommer inte ihåg meningen, men jag kommer ihåg att han upplyste oss i publiken om att den meningen allena var värd 3 st "August-Pris."
Ett typiskt Ranelid-citat, som också avslöjar varför vissa människor älskar honom och andra får damp och brister ut i hatiska kommentarer mot honom. Från mig får han utan tvekan "tummen upp"! "Jantelags-Sverige" behöver dig Björn!

/Calle


Jag passade på och tog en bild Björns bil som stod parkerad precis vid entre´n :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar