söndag 21 februari 2010

I FOKUS: Ingemar Stenmark



Så här i OS-tider så går ju i alla fall mina tankar tillbaks till förflutna tider och händelser. Jag tänkte av den anledningen publicera en liten hyllningskavalkad till en av dom störste idrottsmännen genom tiderna, Ingemar Stenmark!

Ingemar Stenmark var min allra första "idol"! Under min uppväxt så ägnade jag mig åt två sporter, slalom och fotboll, där skidåkningen blev min primära gren.
Min tävlingsperiod i slalom varade i sju år, det gick väldigt bra för mig och det hann bli några medaljer och pokaler under dessa år för min del, de står fortfarande prydligt uppradade i pojkrummet hemma hos mina föräldrar.

Jag kan inte svara på varför slalomgrenarna och Stenmark gjorde ett sånt starkt intryck på mig, det bara blev så. Jag kommer ihåg när vi åkte med familjen till Tärnaby första gången under en sportlovsvecka för att åka skidor. Det var stort, det var "helig mark" som jag beträdde den gången.

I Tärnaby finns ett slalomgymnasium. Ett år när vi var där hade gymnasiet ett träningspass i "Ingemarbacken", när de tränat klart lät de banan som de tränat i stå kvar för oss övriga som ville provåka den. Jag testade den flera åk i rad. Under det sista åket lade jag märke till att det stod en man mitt i backen bredvid banan och kollade på mig när jag kom åkande. Efteråt när jag stod nere vid liftkön såg jag mannen som tidigare stått i backen och kollat på när jag åkte, komma ner för backen för att sen passera mig. Då såg jag vem det var, det var Ingemar Stenmark själv i egen hög person. Det är ett av mitt livs hittills stoltaste ögonblick ;-).

Här kommer ett klipp som jag lägger ut som en hyllning till min gamle idol, "dä ä´ba å åk"(varför krångla till det liksom):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar