lördag 13 februari 2010

Minnen från förr: OS i Calgary 1988



Så var det vinter Olympiska Spelen igen! I Vancover, Canada.
Sist det begav sig i Canada var 1988 i Calagry och det är av anledning av detta som jag skriver detta inlägg.

Då var jag 8 år och hade ett stort sportintresse, framför allt så var det slalom, backhoppning och längdskidor som lockade. Eurosport var för övrigt snudd på den enda tv-kanal som jag tittade på när jag var runt 10 år. Mitt sportintresse höll i sig ganska länge, fram tills musiken blev mina stora passion i 13-14 års åldern. Musiken blev en kärlekshistoria som ersatte sportintresset och som har hållt i sig och fortfarande håller i sig idag.

Jag har på senare år känt en saknad ibland, att det stora sportintresset inte längre finns kvar hos mig på samma sätt som det fanns när jag var yngre. På ett sätt skulle det vara kul att vara som alla dessa "idrotts-mästerskaps människor" som så fort det blir OS, VM eller EM i något sammanhang går in i en dvala och bara ägnar tiden åt det absolut nödvändigaste, resten av tiden sitter de framför tv'n och kollar på sporten. De stiger t.o.m. upp på nätterna för att kolla, ifall det som i nuläget beror på tidszonerna mellan Sverige och Canada. Lite jobbigt känns det ändå, att tänka sig att jag skulle vara så fanatisk, framför allt är nog min fru glad att jag saknar detta engagemang.

Men 1988 så följde jag Calagry OS nästan slaviskt kommer jag ihåg. Varenda dag och kväll efter skolan, läxläsningen kanske inte var på topp under dessa veckor för min del. Jag har många minnen från detta Olympiska Spel och när jag såg bilderna från klippet som jag bifogar här till sist så väcks de åter till liv. Kanske skall jag ta och försöka ta tid till att följa med lite mer under dessa olympiska veckor? Kanske idrottskänslor från en svunnen tid kan infinna sig på nytt? En sak vet jag dock säkert, det kommer inte att bli helt som förr. Ingemar Stenmark är inte med, ej heller Alberto Tomba och Sven "Plex" Pettersson kommer inte att hälsa mig som tittare välkommen med sin klassiska fras: "Go'midda, Go'midda! Men det är ok, saker och ting förändras. Gamla intressen ger vika. Nya intressen uppstår, och det är faktiskt helt naturligt. Fast alla goda minnen, minnen från förr, de kommer alltid att finnas kvar!

Här kommer klippet! Håll till godo och dra er till minnes, till flydda stunder och dagar!

/Calle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar