måndag 22 februari 2010

Andens Kunskap





Jag fann dagens text från andaktsboken som jag använder så pass talande och träffsäker, att det vore skam att inte dela med mig av innehållet till er läsare här på bloggen!

Texten har rubriken "Andens Kunskap", och är hämtad ur en del av kyrkofadern Isak Syriern´s (600-t e.Kr) berömda verk: Andliga Tal.

"Ingen världslig kunskap kan förmedla Andens kunskap. Andens kunskap ges aldrig åt den som söker tillägna sig den genom studier. Vill man närma sig den måste man uppge studierna, uppge forskningens spetsfundigheter och invecklade metoder, och låta sitt hjärta bli som barns.

Den vana och de tankar som följer av studierna är ett stort hinder så länge man inte gradvis har lyckats utplåna dem. Ty den andliga kunskapen är enkel. Den ger inte sitt ljus genom tankar av denna världen. Så länge inte själen har befriats från de många tankarna, så länge den inte uppnått renhetens enkelhet kan den inte erfara den andliga kunskapen.

När du en gång för alla anförtrott dig åt Herren, som ger dig allt skydd du behöver, och när du följer honom, så bekymra dig inte om någonting annat utan säg till din själ: "Han är mig nog. Han som jag en gång för alla har anförtrott mig åt. Jag är inte här, utan hos Honom. Han är den som vet."

Då skall du få se Guds stora verk. Hur han alltid är nära dem som vördar honom, och befriar dem. Och hur hans försyn omger dem, fastän osynlig."


- Kommentarer överflödiga!
/Calle

1 kommentar:

  1. Le-havdil, Jag tänker kommentera om ”andlig kunskap” och vad Ribi Yehoshua ha-Mashiakh (Messias) undervisade om det.

    Först en viktig introduktion,
    Den första århundradets historiska Ribi Yehoshua – Mashiakh (Messias)- från Nasaret var enligt en logisk analys (som finns på hemsidan www.netzarim.co.il) av de tidigaste manusskripten (inkluderandes de logiska implikationerna av Ben Gurion-professorn Elisha Qimron’s forskning om Dödahavsrullarna 4Q MMT) av det som kristna kallar ”Matteusevangeliet” en Torah-lärare som praktiserade Torahn hela sitt liv.

    Vad undervisade då Ribi Yehoshua om ”andlig kunskap”? Hans budskap var helt i enlighet med Torahn.

    Den som läser Devarim (”5:e Mosebok”) 13:1-6 (på hebreiska) finner att det står att man inte ska lägga till eller dra ifrån mitzwot (”directives” eller ”military-style orders”) från Torahn (t.ex. budet om att fira Shabat och mitzwat om att inte äta fläsk) och att man inte ska följa en profet som gör det. Således ska man enligt Torahn och Ribi Yehoshuas inte följa det som kristna kyrkofäder kallar för ”andlig kunskap”.

    Anders Branderud

    SvaraRadera