onsdag 6 januari 2010

En Annan Ton...Och Nytt Ljus


Det finns händelser i livet som drabbar en, möten med människor och sammanhang som i efterhand har berikat en med oerhört värdefulla insikter! Det känns efteråt, som om världen plötsligt har vuxit och blivit större! När insikten har ökat, uppenbarelsen klarnat, fördomar raserats, förståelsen kring att jag blivit medveten om något som jag ej sett eller förstått tidigare samt när något nytt har kommit fram i ljuset, och blivit tydligt...Då är det stort, det är väldigt stort...Det är en stor nåd från Gud att få möta "nya", i alla fall nödvändiga impulser emellanåt.

Ibland förstår vi kanske omedelbart att vi har varit med om något extra ordinärt, ibland når den insikten oss gradvis framöver, det kan t.o.m. handla om flera år senare.

I regel anser jag att en människa borde vara väldigt försiktig med att dela med sig allt för öppenhjärtligt, när det handlar om väldigt personliga saker, som dessutom är väldigt värdefullt för henne. När vi delar med oss av våra djupaste personliga erfarenheter ger vi oundvikligen även möjligheten för andra att "bedöma" våra upplevelser, insikter, drömmar e.t.c. Det kan vara skadligt, speciellt ifall det som jag delar med mig av förkastas eller nonchaleras av någon utomstående. Egna betydelsefulla erfarenheter och insikter som delas öppet med andra kan lätt "devalveras" i värde, för en själv, om det vill sig illa. I "julevangeliet" läser vi att Maria "gömde och begrundade det i sitt hjärta" (Luk.2:19). Det tror jag är ett mycket vist tillvägagångssätt och fortfarande ett bra exempel för oss människor idag, att ta efter.

De senaste tre åren har min livsväg korsats av olika människor som delat med sig av sina liv och erfarenheter in i mitt liv, främst genom böcker men även genom att jag varit fysiskt närvarande och lyssnat till dem på olika platser.

Jag har fått nåden att höra en annan "ton", så tycker jag att jag bäst kan beskriva det, en ton som skiljer sig avsevärt mot den ton som jag har hört innan i vissa andliga sammanhang som jag har befunnit mig i.

Jag har de senaste åren mött kristna bröder och systrar som representerat sammanhang som jag själv förut har haft enorma fördomar kring. Ja det är otroligt, när jag tänker på det nu, vilka enfaldiga inställningar jag haft innan, gentemot vissa typer av rörelser och inriktningar inom Kristi Kropp (Kyrkan). Men nu har jag sett saker som jag var blind för innan, och det är jag så oerhört tacksam till Jesus för, att jag fått den nåden!

En av dessa bröder är Peter Halldorf. Hans böcker har vart till stor välsignelse för mig. Magnus Malm är en annan person, vars bok "Vägvisare - En bok om kristet ledarskap" verkligen öppnade mina ögon för nya dimensioner kring att praktisera det kristna livet, efterföljelsen och lärjungaskapet. (Ni hittar böcker från bägge två, samt många andra bra författare via Cordias hemsida, som jag länkat till här på bloggen)

Orsaken till varför jag skriver detta inlägg och även länkar till ett videoklipp, en samtalskväll på Livets Ord mellan Ulf Ekman och Peter Halldorf, är för att jag upplever en inre maning att göra så. Det var en kväll där jag och frugan själv var närvarande, och vi upplevde att Gud talade till oss efteråt att ta vissa steg, vilket vi sen gjorde, och det är vi med facit i hand väldigt tacksamma över.

För dig som läser detta och inte är kristen, så kanske detta med att höra Gud tala o.s.v. kan verka en smula konstigt, men det är inte det minsta märkligt faktiskt. Det finns miljoner med människor på denna jord som tagit emot Jesus som sin personlige frälsare och fått uppleva ett vidrörande från den himmelska världen och återkommande upplever Guds närvaro i sina liv, genom bön eller bibelläsning, eller när de lyssnar till Guds ord förkunnas i en predikan.

Jag vill bara skriva till sist att ifall någon som läst detta inlägg och kollat på videoklippet upplevt sig välsignad eller berörd på något vis, så får du jättegärna höra av dig. Det vore kul. Du kan skicka en kommentar anonymt, om du vill. ALLA kommentarer som skrivs på denna blogg skickas först till mig för eventuell modifiering innan jag publicerar dem här på bloggen. Om du vill skriva en kommentar och ge respons men inte vill att jag publicerar din kommentar här på bloggen så går även det jättebra! Skriv i så fall i din kommentar att du inte vill att jag publicerar den.



mms://stream.bahnhof.net/livetsord/Samtal/Sve/SamtalPH080507.wmv

Markera texten med musen, kopiera länken, högerklick på musen och "kopiera" eller (Ctrl C ) och klistra in den, högerklick på musen "klistra in" eller (Ctrl V ) där du skriver in www.adresser och tryck på Enter knappen, så startar klippet automatiskt om du har Windows Media Player på din dator!



Guds Välsignelse!
/Calle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar