lördag 11 december 2010

Julkalendern: 24 One-Hit Wonders - Lucka 11




Dagens lucka i julkalendern 24 One-Hit Wonders har nr 11.

Och dagens artist är en sann "One-Hit Wonder", det är Babylon zoo!

Fakta: Brittiska rockgruppen Babylon Zoo kom från ingenstans och blev världskändisar över en natt i och med singeln "Spaceman"! Låten gick upp första plats i 23 länder 1996. Jag kommer ihåg att jag hörde låten på Mtv, när det begav sig, och fastnade för den rejält. I samband med en sportlovsvecka, kommer jag ihåg att jag sprang runt i så gott som alla butiker i Umeå som sålde skivor, på jakt efter singeln. Det såg mörkt ut länge eftersom de flesta butiker inte hade fått in singeln ännu, men till slut fick jag tag på den i en liten skivaffär. Kommer ihåg att jag fick betala typ 60 kr för singel,(som var en maxi), och att jag tyckte att det var i dyraste laget, men jag hade ju redan rekat runt bland massa affärer ett bra tag så det var bara att betala. Gruppens sångare, Jas Mann, har vissa "Dileva vibbar" ;-) Han verkar vara en rätt speciell figur, låten är också rätt annorlunda. Babylon Zoo lyckades i vilket fall som helst skapa ett eget sound, det kommer ingen någonsin att kunna ta ifrån dem, inte heller framgångarna med Spaceman!

Lucka 11 och på plats 14 på listan i julkalendern 24 One-Hit Wonders:
Babylon Zoo - Spaceman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar