söndag 20 mars 2011

Kommentar(er) till mitt förra inlägg


Jag skriver det här inlägget för att ge några kommentarer till mitt förra blogginlägg, som till stor del handlar om Rob Bell och hans nya bok ”Love Wins”.

Jag ser av statistiken att inlägget haft rätt många läsare, och jag tänker i och med det här inlägget klargöra var jag själv står i frågan angående univesalim, att Gud skulle rädda alla människor till himlen, oavsett om man tagit emot Jesus som sin personliga frälsare under jordelivet eller ej.

Bibeln är väldigt tydlig med, att det finns ingen frälsning utan omvändelse. ”Omvänd er, ty himmelriket är nära”, var Johannes Döparens konstanta tema i sina predikningar. Även Jesu första predikningar hade behovet av människans personliga omvändelse, från synden, till Gud, som huvudtema. ”Tiden är fullbordad och Guds rike är nu här. Omvänd er och tro evangelium” (Mark.1:15). I och med Jesu försoningsdöd och uppståndelse har människan blivit försonad med Gud. Men bibeln är även tydlig med att det inte är en försoning som kommer alla människor till del av automatik. Försoningen träder istället in i en människas liv, då hon omvänder sig till Jesus och accepterar honom som sin personliga Herre och frälsare, och då får sina synder förlåtna.

Rom . 10:9-13
2 Kor.5:15-21
Apg. 2:38

En tanke som Rob Bell lyfter fram i sin bok Love Wins, handlar om att Guds kärlek är så pass mycket större än vad vi människor förmår förstå eller greppa. Och han antyder att det kan vara (obs! inte är), på det viset att Gud av nåd och barmhärtighet i dödsögonblicket ger människor en sista chans till omvändelse, och att ta emot Jesu försoning i sina liv. Det finns ingen människa som kan veta säkert vad som sker i dödsögonblicket, påstår han. Detta har han naturligtvis helt rätt i. Men lägg märke till att han inte påstår att alla människor kommer till himlen per automatik. Det handlar istället om en eventuell sista chans till omvändelse till Kristus. Frälsningen kräver att människan får sina synder förlåtna och utraderade. Den ende som kan göra detta är Jesus, och han gör det, utan reservation, för var och en som kommer till honom och ber honom om det. (...och den som kommer till mig skall jag aldrig någonsin kasta ut. Joh.6:37).

Några avslutande personliga tankar:

Ingen människa kan veta exakt i minsta detalj hur Guds frälsningsplan för människan ser ut. Om det vore så, att samtliga människor skulle få en sista chans i dödsögonblicket att ta emot Jesus som sin frälsare, så vore det fantastiskt. Jag hoppas att det är så. Men det finns inga säkra belägg i bibeln att det skulle förhålla sig så, och jag tror även att man är ute på farlig mark om man gör detta till en doktrin och börjar lära ut det som en sanning. Det enda vi med säkerhet kan veta, är att Jesus är den enda vägen till Gud, och det bör vi frimodigt förkunna under livet här på jorden.

”Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig”. Joh.14:5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar