torsdag 31 mars 2011

Gömma sig bakom: "Frågor eller svar kristendom" - Del 3


Det här blir troligtvis sista inlägget i den här serien? Det känns som jag lyckades förmeddla det budskap jag ville nå ut med i "Del 2". Några avslutande reflektioner:

Jag inledde den här serien med att skriva om Rob Bell och hans nya bok: "Love Wins". Jag tänkte avsluta med ytterligare några funderingar kring honom och boken.

Rob Bell har som sagt lyckats få det storma rejält på många kristna bloggar världen över. Han har anklagats för att vara både det ena och det andra. Personligen har jag inget närmare förhållande till honom. Jag har inte läst några av hans böcker. Det jag känner till om honom och hans förkunnelse, har jag till största del hämtat från det han delar med sig av i sina (ofta väldigt proffsiga och snyggt producerade) Nooma-videos som ligger ute på Youtube. Utöver det tycker jag att han är en grymt begåvad talare som verkligen förmår "tränga igenom" kameran och beröra sina lyssnare. Det är skådespelarklass på killen helt enkelt!

Jag har de senaste veckorna även tagit del av texter som riktar rätt skarp kritik mot vissa saker som Rob Bell skrivit i sin bok. Det jag läst har jag mestadels uppfattat som sund kritik från genuint Jesus troende kristna som är oroliga p.g.a. att de anser att Bell tonar ner vissa "bibliska sanningar" i sin bok. Jag tänker inte uttala mig om det, jag vill läsa boken själv först i så fall. De flesta resencioner jag läst verkar i alla fall vara överrens om att Bell uttrycker sig "luddigt" på vissa punkter.

Något jag däremot tänker uttala mig om, är att jag tror inte att Gud sitter i himlen och nervöst biter på naglarna, på grund av Rob Bells bok. Jag är övertygad om att han klarar av att det finns människor som har frågor och funderingar, frågor som av vissa kanske betraktas som något som inte är okej att fundera över eller prata om. Jag tror faktiskt inte Gud blir arg på grund av det heller. Han har nog varit med om värre.

Min grundinställning när det handlar om "kontroversiella" personer, är att jag anser att folk i första hand borde lyssna på vad vederbörande själva säger, istället för att ägna en massa tid åt att lyssna på eller läsa vad andra personer säger om dem.

Rob Bell intervjuas i "Good Morning America", och svarar på frågor om sin bok:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar