måndag 8 november 2010

Israel/Palestina




Jag har inte uppmärksammat Israel/Palestina grejen här på bloggen innan. Hur man än väljer att framställa eller spegla konflikten i Mellanöstern så är det långt ifrån enkelt.

Som bibeltroende kristen står jag självfallet upp till försvar för det judiska folkets rätt att finnas till och för Israels rätt att existera och rätt till sitt eget land, dock tar jag lika självklart avstånd ifrån den israeliska armens övergrepp mot det palestinska folket och att staten Israel bryter mot mänskliga rättigheter när de fördriver palestinier bort ifrån sina egna hem.

Det finns få saker som delar människor sinsemellan i vår tid som inställningen till Mellanösterkonflikten. När det kommer till politisk övertygelse, så kan väl säga om man generaliserar något, att "vänstern" lägger skulden på Israel och (högljutt) står upp för Palestinas sak. Tar vi "högern" så sympatiserar dom oftast med Israel och lägger skulden på militant Islamism o liknande.

Hur ser det ut bland oss kristna då? Jo, det är faktiskt inte konstigare än att man finner bägge sidor hos oss med.

Tar vi "frikyrkan" som exempel så är det väl ingen som protesterar när jag påstår att den till stor del har haft en "pro-israelisk" hållning genom åren. Man har försvarat Israel och det judiska folket med bibeln och Guds löften som grund.

Några exempel på bibelord:
Romarbrevet kapitel 9-11
Joh 4:22 (Frälsningen kommer från judarna)
1 Mos.12:3 (Herren säger om Israel: Jag skall välsigna den som välsignar dig) Det bör väl egentligen inte påpekas, men för tydlighetens skull - det är en markant skillnad på att välsigna Israel och att "välsigna" den sekulära israeliska regeringens agerande! Två helt vitt olika saker!

Varför jag skrev det här inlägget var egentligen för att uppmärksamma ett inlägg i ämnet som Stefan Swärd skrev på sin blogg förra veckan.

Han går grundligt igenom hur vi som kristna i vår tid bör förhålla oss till staten Israel och det judiska folket på ett bra och övergripande sätt, tycker jag.

Du finner inlägget här! (Obs! Inlägget har över 300 kommentarer, så det kan ta en liten stund att ladda klart!)

Frid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar