tisdag 30 november 2010

24 One-Hit Wonders - Årets Julkalender!




Tjao!
Det har blivit dags att avslöja årets julkalender här på bloggen! Förra året gick den under namnet "Världens Bästa Låtar", där jag rankade mina 24 favvolåtar.
Jag beslöt mig för att fortsätta på det musikaliska temat även i år, och årets julkalender går alltså under namnet "24 One-Hit Wonders"!

Vad är då en One-Hit Wonder för något? Jo, det är en artist eller grupp som mer eller mindre förknippas med en enda låt. Det kan handla om en artist/grupp som ena dagen var helt okänd för omvärlden, men på grund av en låt som blev en hit, fick en massa uppmärksamhet och speltid på radio och mtv m.m. Ofta "försvann" artisten/bandet lika snabbt som dom dök upp, i och med att hypen lagt sig.

Jag har sammanställt de 24, i mitt tycke, bästa låtarna som passar in denna kategori!
När jag satte ihop min lista så gick jag bland annat igenom min egen skivsamling, sökte listor på nätet osv, jag kom slutligen upp i cirka 60 låtar! Nu har jag alltså bantat ner denna lista till 24 låtar.

Jag har medvetet försökt se till att det finns en variation bland låtarna, både när det kommer till tidsepok och musikstil. Men man bör kanske inte ha varit allt för gammal eller allt för ung under 90-talet för att få ut den maximala nostalgidosen!

Kriterierna för de artister som finns med i 24 One-Hit Wonders julkalendern är följande:

- Omvärlden är enbart medveten om att de existerat på grund av hitlåten de fick vid en viss tidpunkt. Sedan hörde man aldrig mer ifrån dem.

- Artisten/Bandet kan ha fortsatt sin musikkarriär och i vissa fall fortfarande vara aktiva som artister, men de har aldrig fått någon ny hitlåt, de förknippas fortfarande med en specifik låt.

Topplistan i 24 One-Hit Wonders fungerar som så att första "luckan" öppnas imorgon, 1 december. Den innehåller låten som befinner sig på plats 24 i listan. 2 December får låten som befinner sig på plats 23 osv, vilket alltså innebär att låten som ligger på plats 1 avslöjas på julafton, 24 december!

Premiär imorgon alltså! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar