lördag 9 oktober 2010

Män som hatar att gå i kyrkan




Det damp ner en broschyr från ett kristet bokförlag genom brevinkastet igår. Mina ögon fastnade för en bok med titeln "Varför män hatar att gå i kyrkan". Jag tyckte att det lät som en rätt intressant bok. Företeelsen har ju varit upp till debatt i "den kristna världen" förut, framför allt i USA, så det är kanske funderingar som många kommit i kontakt med innan?

Hur som helst, jag tänker inte komma med några egna resonemang eller troliga förklaringar nu, har inte läst boken själv. Jag kan ju ha fel förstås, men jag anar att innehållet och framtoningen i boken kan vara rätt "amerikaniserad" och därför kännas något orelevant för oss icke-amerikaner?

Jag tycker bara att titeln med dess budskap, som ju faktiskt sätter ord på ett existerande problem, kan vara värd att fundera över. Hur ser kyrkokulturen som finns kring våra breddgrader ut? Varför finns det män som inte vill följa med till kyrkan? Är det männen eller kyrkan som det är fel på, eller något mitt i mellan?

Länk till Boken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar