onsdag 5 maj 2010

Uppmuntrande inlägg från Ulf Ekman



Hej!
Jag gör en liten avstickare från min serie om mina reflektioner kring kristen efterföljelse och lärjungaskap i vår tid för att uppmärksamma ett blogginlägg som Ulf Ekman skrev på sin blogg igår under rubriken: "Om jag ändrat mig..."

Jag blev väldigt glad när jag läste hans långa inlägg. Det finns en ödmjuk och mogen ton som präglar hela texten. Ulf redogör bland annat kring hur han under vandringen med Jesus har fått upptäcka nya områden och fått vara med om hur fördomar gentemot andra kristna och sammanhang, framför allt kristna som tillhör de äldre, historiska kyrkorna, avslöjats och raserats. Han erkänner även enkelt och personligt att han haft fel på vissa punkter som han stått för tidigare.

Det bör verkligen inte ringaktas bland oss kristna när en ledare av Ulfs kaliber (nu syftar jag på att Ulf Ekman trots allt är en av de mest inflytelserika kristna ledarna idag i Sverige) går ut och gör dessa uttalanden på ett så pass öppet och ärligt sätt som han gör. Jag hoppas innerligen att detta beteende från hans sida kommer att bestå samt smitta av sig på andra kristna ledare som är i behov av det.

Det är dags för ett paradigmskifte när det kommer till den reaktionära, auktoritära, svart-vita och hårda ledarstil som kännetecknat och präglat många kristna, särskilt "karismatiska", sammanhang i Sverige och utöver världen. Låt oss tro Gud om en ny "ton"! En ton som präglas av en djupare överlåtelse till Jesus, frihet från maktbegär och "vi och dom" mentaliteter.

Klemens av Alexandria, en av kyrkofäderna (150-216 e.Kr), skrev vid ett benådat ögonblick ner dessa gudomligt inspirerade visdomsord, angående vad som kännetecknar äkta andligt ledarskap:

"Goda lärare vet att de tjänar sina medmänniskor när deras liv uppvisar likheter med deras budskap. De tänker på sanningen och talar den så att det blir dem till gagn som lyssnar och ger dem sitt bifall. De talar som de tänker, och de lever som de tänker. De frambär sig själva som en förebild för församlingen, för de lärjungar som de fört till tro. Genom att vara Guds och människors vän vittnar de i sitt liv om sanningen i deras ord."


Här är länken till hela Ulf Ekmans inlägg ifråga:Om jag har ändrat mig...

Blessings!
/Calle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar