lördag 21 november 2009

Ekumenisk Bön och Lovsångsmässa i Domkyrkan


God morgon!
Igår kväll deltog jag och Kristina för första gången i Domkyrkans månatliga ekumeniska bön och lovsångsmässa. Det var en positiv erfarenhet.

Varje månad, den tredje veckan, på fredagkvällen hålls denna ekumeniska gudstjänst.
Då samlas troende från alla samfund i linköping till gemensam tillbedjan och lovsång inför Guds ansikte och gemenskap med varandra.
För er som ej känner till det så är det ekumeniska samarbetet mellan de olika lemmarna i kyrkan väldigt brett och levande i linköping. Det känns självfallet naturligt och väldigt gott.

Kvällarna brukar vara upplagda så att de börjar med en stund av lovsång och tillbedjan. Sen följer en "kort" predikan av någon präst/pastor som representerar ett samfund, de brukar turas om och alla samfund är med på "i tur och ordning listan"
I går var det Peter Halldorf (Sion församlingen,Bjärka-Säby) som predikade. Han talade generellt kring temat "att ej ha för bråttom"... Det känns bekant på något vis..Det är lite roligt eftersom några av mina tidigare inlägg här på bloggen gått i samma anda.

Efter predikan firade vi Herrens måltid tillsammans och sen gavs det möjlighet att uttrycka sin personliga tro eller bön till Jesus på olika sätt, alltmedan lovsången fyllde kyrkan, som var som var så gott som fullsatt på de ordinarie bänkplatserna.

Det fanns möjlighet att skriva ner böneämnen som vi sedan bad för, de som ville få personlig förbön kunde få det, det fanns ett rum avskiljt för bön för linköping, de som ville uttrycka sin tillbedjan till Herren genom dans fick möjlighet att göra det. Jag kommer inte ihåg alla "stationer", de var många och innefattade många olika sätt och uttryck att närma sig Herren. Säkerligen kunde var och en finna de uttryck som kändes naturligast för honom eller henne.

Det blir nog fler deltaganden för våran del framöver.
Nu får jag lov och sätta mig ner och plugga, två prov och en inlämningsuppgift till nästa vecka.

God Bless!
Calle

2 kommentarer:

  1. Det låter som ni hade en riktigt bra kväll. Välkommen till bloggvärlden, förresten. Jag gläder mig att se att du har fått lässuget tillbaka. Det är alltid givande att samtala litteratur med dig. Själv har jag några riktigt bra böcker på gång just nu,men också några serietidningar jag äntligen fått tag på. Herren Jesu nåd vare med dig.

    SvaraRadera
  2. Tack! Ja, det var en fin kväll!
    Det känns väldigt kul.
    Du får gärna höra av dig ifall du tror att du läst någonting som du tror jag skulle uppskatta med!
    God Bless!
    Calle

    SvaraRadera