tisdag 10 november 2009

Birro & Strage på Bokens dag i Linköping




Igår var det 20-års jubileum för bokens dag på stadsbiblioteket i Linköping.
Jag fick nys om detta evenemang förra veckan, då jag var förbi biblioteket i ett ärende. Jag såg att Marcus Birro skulle vara delaktig i ett samtal om "vett & etikett" på internet.

Marcus har tillhört en av mina favoritpersoner sedan början av 90-talet. Jag kommer inte ihåg exakt vilket år det var, men jag minns att han medverkade i ett tv-program, nåt "sommarcafe liknande" program, där han läste dikter och "predikade" över vissa för honom uppenbart angelägna ämnen. Jag kommer ihåg det väl än idag. Han gjorde ett oerhört starkt intryck på mig. Han läste egna dikter som handlade om längtan,utanförskap,rebelliskhet,äkthet,kärlek m.m. Han talde om musik och poesi och hur det bokstavligen räddat livet på honom med en sådan glöd i ögonen och rösten att han lyckades träffa en finlandssvensk tonårskille som mig rakt i hjärtat! Han nämde Tomas Tranströmmer, Imperiet, Ebba Grön m.fl, men framför allt var det elden som brann inom honom som drabbade mig vid det tillfället. Det finns vissa möten som man upplevt som följer med en resten av livet. Mitt första möte med Marcus Birro kommer nog att förbli i den kategorin!

Igår på biblioteket framträdde även den trots sin ringa ålder snudd på kultförklarade nöjesjournalisten och författaren Fredrik Strage.
Han berätade om sin nya bok "Stragetext". En riktig tegelsten som är ett samlingsverk av diverse krönikor, recensioner m.m som han skrivit i diverse tidningar genom åren. Boken skulle säkert vara väldigt roande läsning, jag gillar hans personlighet och humor. Att han var uppvuxen i linköping hade jag inte den blekaste om, men nu vet jag det.

Hans föredrag var väldigt underhållande, han snackade i en dryg halvtimme, bl. a. om sin uppväxt i linköping. Det var en hel del komiska anekdoter han bjöd på. Vi som samlats för att lyssna fick även reda på att Fredrik en gång på 90-talet hade bokat in en intervju i London med den amerikanske hip-hop stjärnan "Notorious B.I.G." eller "Biggie Smalls" som han även kallades. Men "Biggie" beslöt sig för att dissa Fredrik och dök aldrig upp i London till Fredriks intervju. Biggie ville hellre åka till Los Angeles än till London vid det tillfället, det gjorde han och blev skjuten... Kort efteråt sampalde "Puff Daddy", "P.Diddy" eller vad han nu heter "The Police´s" låt "Every breath you take" och gjorde den till en hyllningslåt till "Biggie".

Marcus Birro och Magdalena Ribbing (svensk mästare i grenen vett & etikett),
samtalade sedan om det rådande samhällsklimatet, trender, mobbning & trakasserier på nätet. De delade öppenhjärtligt med sig av egna erfarenheter och det var en väldigt givande samtalsstund. Efteråt köpte jag Birros roman "Flyktsoda", bytte ett par ord med honom och passade på att få boken signerad med.

Det var en väldigt värdefull dag för mig igår. Det var något som väcktes på insidan hos mig. Vissa värdefulla personliga erfarenheter skall naturligtvis hållas privat och lämpar sig inte att lämna ut öppet på en blogg. Men jag är väldigt glad!

P.s Bifogar ett par bilder som jag tog igår med. Tyvärr är min kamera kass, så kvaliteten är därefter...

God Bless!

Calle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar