torsdag 20 januari 2011

Om Inte Herren Bygger Huset...




"Om inte Herren bygger huset är arbetarnas möda förgäves". - Ps 127:1

En liten bibelreflektion så här mitt under dagen. Bibelordet från Psaltaren talar klarspråk. Om inte Gud är med oss i våra projekt jobbar vi helt i onödan. Det finns två saker att lägga märke till i bibeltexten. För det första: Ps 127:1 ger inga som helst antydningar om att man inte kan jobba på i alla fall, trots att Herren inte är med. Det innebär att det är fullt möjligt i praktiken att "bygga" en kristen församling, en organisation, en verksamhet eller något annat "andligt arbete", trots att Gud inte har initierat det eller hans välsignelse vilar över det. Vi kan alltså i praktiken syssla med kristen verksamhet som Gud inte har gett sitt bifall till. Och det betyder också att ett arbete, ett projekt kan existera och vara verksamt under en längre tid och även utåt sett ge en bild av att vara framgångsrikt. Historien har dock visat att byggen utan Herrens tillåtelse förr eller senare ändå rasat samman likt Babels torn. Det andra som vi bör lägga märke till i den här texten är att ett "bygge utan Gud" är bortkastat. Det går att lägga ner massa tid, kraft och möda som ordet säger, men det kommer att vara förgäves och till ingen nytta i slutändan, om inte Herren har sagt sitt ja och är med under "bygget"!

1 Kor.3:11-13 "Ty någon annan grund kan ingen lägga än den som är lagd, Jesus Kristus. Om någon bygger på den grunden med guld, silver och dyrbara stenar eller med trä, hö och halm, så skall det visa sig vad var och en har byggt. Den dagen(Herrens Dag, Domens Dag) kommer att visa det, eftersom den uppenbaras i eld, och hur vars och ens verk är skall elden pröva".

Några tankar så här en vanlig torsdag, en vanlig vecka, som jag fick en ingivelse att dela med mig av!

Guds Frid!
/Calle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar