fredag 21 januari 2011

Musiknytt 2011


En ständigt återkommande tradition i slutet av eller början av ett år är att mediavärldens musikjournalister brukar gå ut med listor på det kommande/nya årets skivsläpp!

Jag har tagit del av några listor och tycker att det verkar rätt lovande. Så jag passar på och lägger ut en egen lista här på bloggen på nya skivor som jag ser fram emot detta år!

Först ut får bli Joy Division-influerade White Lies från England!
Jag är egentligen två dagar för sent ute, eftersom de släppte sin nya skiva "Ritual" i onsdags, 19 januari!

Jag har sett White Lies live en gång, de var förband åt Coldplay när de spelade i Sverige senast. Deras debutalbum "To Loose My Life" från 2009 innehåller en del riktigt grymma låtar. Nu har det alltså blivit dags för en uppföljare, första singeln "Bigger Than Us" har redan funnits ute ett par månader. Jag gillar låten, musikvideon är rätt konstig, innehåller scener där sjukvårdspersonal försöker återuppliva en chokladkaka i mänsklig storlek m.m...



Skivsläpp nummer två som jag ser fram emot är f.d Oasis medlemmarnas nya band Beady Eye. Oasis splittrades ju förra året, det var Noel som slutligen fick nog och lämnade bandet. Liam och de övriga har alltså ett nytt band nu som heter Beady Eye och 28:e februari släpper de debutalbumet: "Different Gear, Still Speeding". Andra singeln kom ut bara för en vecka sedan, det här är "The Roller":



Jonathan Johansson. Killen som fick en stor hit med "En Hand I Himlen" släpper nytt i mars. En ny singel skall enligt uppgift komma redan i februari. Det här klippet ligger ute på hans hemsida:



Ett album som jag ser fram emot mycket och har höga förväntningar på är på väg ifrån 2008 års mest hajpade band Glasvegas. Deras andra skiva: "Euphoric///Heartbreak\\\" släpps 1:a april, det verkar som den kommer att innehålla en del electroinfluenser? Första singeln från nya skivan, "The World Is Yours", älskar fortfarande den där skottska accenten.



Jag uppmärksammade ju i ett inlägg här för ett par dagar sen att U2 har nytt material på g. En ny skiva spekuleras komma ut i maj eller i slutet av året. Här kommer ytterligare ett smakprov på en ny låt. Under senaste turnén i somras framförde Bono och Edge en avskalad version av en låt som heter "North Star":



Sedan finns det även ett par andra band som med största sannolikhet kommer att komma ut med en ny skiva under årets lopp, fast inget fastslaget releasedatum finns i dagsläget. Det finns ett antal intressanta namn med på den listan, bland annat:

Coldplay, Muse, Foo Fighters, Red Hot Chilli Peppers och Radiohead!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar