fredag 16 juli 2010

Maktmänniskan




Dags för den avslutande delen i min inläggs-triologi som tar upp fenomenet "maktmissbruk"! Jag hade inte planerat att skriva om detta, det bara blev så. Inspirationen knackade på helt enkelt. Jag har dock funderat kring detta en hel del innan och gör det fortfarande, så det är kanske inte så konstigt att mina tankar hamnar här i skrift emellanåt.

Jag har valt att lägga fokus på en väldigt, väldigt bra bok nu i del 3. Boken heter "Den farliga maktmänniskan". Den är skriven av en norsk pastor och själavårdare som heter Edin Lövås. Edin har under många år tjänat som själavåradare och suttit i många personliga samtal med människor som blivit utsatta för maktövergrepp av diverse slag. Boken utkom första gången 1989 under titeln "Maktmänniskan i församlingen"(Libris). Den sålde slut och Edin skrev några nya kapitel som han kompletterade den första boken med. Den utgåvan kom ut 1999 under namnet "Den farliga maktmänniskan"(Libris).

"Den farliga maktmänniskan" är så gott som slut i alla lager för tillfället. Det verkar som om den berör ett ämne som säkerligen känns väldigt relevant för många människor. Säkraste sättet att få tag på ett ex, är att söka på ett antikvariat på nätet eller söka efter den på ett bibliotek. Jag lyckades själv få tag i ett ex av den första upplagan via ett antikvariat på nätet. Har också läst den andra upplagan (innehåller 5 extra kapitel), då jag hittade den på biblioteket.

Hursomhelst så hittade jag en sida på nätet som fått tillstånd av författaren och förlaget att publicera den första upplagan av boken (Maktmänniskan i församlingen), i sin helhet på nätet. Jag länkar till den sidan, så kan du som läser detta och som tycker att boken ifråga låter väldigt intresant, läsa den själv!
Det är bara att printa ut och läsa om du inte vill sitta vid datorn.

Maktmänniskan i församlingen

Frid!
/Calle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar