onsdag 28 juli 2010

The Gaslight Anthem




Jag tänker passa på och skriva några rader om ett band vars musik jag uppskattar mycket! Bandet kallar sig "The Gaslight Anthem" och kommer från New Jersey och Bruce Springsteens hemtrakter.

Jag blev varse om detta bands existens då jag bläddrade igenom ett nummer av den brittiska musiktidningen "Q" för ett par år sedan. Precis som så många andra tidskrifter gillar Q topplistor av diverse slag. I tidningen som jag tittade i fanns en lista på de 50 bästa skivorna år 2008. Jag kollade igenom listan och upptäckte att jag kände till de flesta artister som fanns listade där. På plats nr 4 fanns dock en skiva och ett band som jag inte hade hört talas om innan. Det var The Gaslight Anthem och deras skiva "The 59 Sound". Jag beslöt mig för att "Youtuba" bandet och föll för deras musik rätt omgående, varvid The 59 Sound inhandlades kort därefter.
Jag räknar ännu den skivan som ett av de absolut bästa albummen som jag har i min skivsamling, och det är trots allt en skivsamling som har växt sig rätt omfattande genom årens lopp.

The Gaslight Anthem startade som ett ganska regelrätt punkband och kom ut med sin debutskiva "Sink or Swim" 2007. Till uppföljaren "The 59 Sound" skippade bandet dist-gitarrerna men behöll det pop-rockiga drivet och sina melodiska melodier. Det skulle visa sig bli ett vinnande koncept. Det känns som om bandet skapade sig ett eget sound i och med detta! Nyligen kom de ut med en ny skiva som heter "American Slang". Den skivan har haft förtur i min mp3-spelare de två senaste veckorna. De har behållit soundet från förra skivan och även denna innehåller många sköna låtar.

Musikaliskt sett så skulle jag beskriva The Gaslight Anthem som ett band som spelar poppig amerikansk rock med några få kryddmått punk! Melodierna såväl som texterna är enkla men träffsäkra. De använder sig ofta av gamla välbeprövade "Dur-Dur-Moll-Dur-ackordgångar". Något som tusentals andra artister redan gjort innan, grejen är bara att The Gaslight Anthem får det att låta nytt, fräscht och eget. Och det är det ju sist och slutligen också! ;-)

Två smakprov från nya skivan "American Slang":
American Slang:



Boxer:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar