måndag 26 april 2010

Kristendom stavas Gemenskap!




As promised... Jag utlovade förra veckan att jag skulle återkomma med ett inlägg här i början av veckan. Ett löfte som jag nu uppfyller. Jag skrev då att jag skulle skriva om kommunitetsliv och andra varianter på hur vissa väljer att leva ut sin kristna tro idag i vardagen. Det kommer jag att göra, men det kommer att bli mycket mer än så. Jag kommer att låta detta inlägg bli inledningen på en serie inlägg som kommer att ha det gemensamt att de alla återknyter till den kristna församlingen och dess funktion och olika varianter av att leva ut och dela tron med andra trossyskon.

"Det är tydligt att kristen var man inte på egen hand, utan kristen var man som en del av en gemenskap"
Ett citat av Peter Halldorf, med vilket han delger vad han kommit fram till i sina studier kring hur det var i den tidiga kristna gemenskapen, urkyrkan.

Jag kommer att skriva ett antal bloggposter framöver, hur många det blir vet jag inte nu. Vissa kanske blir långa, andra ganska korta? Det får tiden utvisa. Gemensamt för dem kommer i alla fall vara att de kommer att ha en röd tråd som väver dem samman gällande dess budskap och funderingar. Vad är egentligen kännetecknet på sann kristen gemenskap människor emellan? Hur tar den sig uttryck i bibeln och hur tar den sig uttryck idag i våra församlingar?

Stay Tuned!
/Calle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar