lördag 17 april 2010

Previously on LOST




Jag tänkte jag skulle passa på och skriva några rader om en tv-serie som blev en del av mitt liv 2005 och som dess har varit en kär följeslagare. Det handlar om "Lost"!

Jag kommer ihåg när det gjordes reklam för att Lost skulle börja sändas på svensk tv 2005. Jag noterade det men för övrigt gjorde det inget större intryck på mig. Jag tror förresten att jag av en slump såg delar av det första avsnittet kvällen det sändes, men jag fastnade inte för serien där och då. Däremot kommer jag ihåg att jag såg några avsnitt längre in i säsongen och blev desto mer imponerad. Jag beslöt mig för att köpa första säsongen på dvd när den kom ut, vilket jag också gjorde.

Nu har jag och Kristina precis börjat kolla på säsong 5. Jag har aldrig följt serien när den visats på tv, utan jag har införskaffat boxarna när de kommit ut på dvd. Den sjätte och sista säsongen av serien går just nu på tv. Det är lite roligt att en tv-serie kan bli en följeslagare sådär och vara en del av ens liv i ett antal år, sen 2005 som sagt för min del, 5 år. Jag har ju även en säsong kvar att få ta del av efter att vi betat av denna. :)

Vad handlar då "Lost" om? Ja det är inte jätte enkelt att beskriva kortfattat men det handlar om ett antal passagerare på ett flygplan, Oceanic Airlines Flight 815, på väg från Sydney till Los Angeles, som kraschar på en ö, en mystisk ö. De överlevande passagerarna är en brokig skara människor och livsöden, vad de inte vet då är att många av dem har någon form av koppling till varandra tidigare i livet. De blir snart väl medvetna om att de inte är ensamma på ön med... den bebos av några som refereras till "The Others"...

Många märkliga saker börjar ske i och med att passagerarna från planet hamnar på ön. Det är en tropisk ö med isbjörnar, dolda bunkrar, röster som viskar inne i djungeln och svart rök som granskande rör sig genom buskagen. Människor som försvinner och sen plötsligt syns igen. En av karaktärerna, John Locke, satt i rullstol när han boardade planet i Sydney. Efter kraschen kan ha gå.

För den som gillar att frossa i konspirationsteorier, gillar spännande berättelser med mystiska inslag så är denna serie en fröjd!

En schysst trailer som innehåller inslag från de första säsongerna:




4 8 15 16 23 42

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar