onsdag 20 april 2011

Love Wins




Idag fick jag hem ett alldeles eget exemplar av Rob Bells bok: "Love Wins".

Jag, såväl som en hel drös andra kristna bloggare, har ju uppmärksammat den här boken på våra bloggar. Därför vore det ju besynnerligt ifall man inte läste boken själv sen!

Som sagt, jag känner inte till någon annan bok i modern tid, skriven av en kristen person, som orsakat sådan uppståndelse i den evangelikala kristenheten, först och främst i USA, men även här i Sverige, som Love Wins.



Jag står själv för en råfundamentalistisk syn och tolkning när det kommer till bibelordet 1 Tess.5:21, "men pröva allt, behåll det goda". Bibeln uppmanar oss alla att pröva allt som sägs, vilket inte är detsamma som att vara misstänksam och kritisk, utan att lugnt och avslappnat ta del av det som predikas, skrivs eller profeteras, och sedan kolla med bibeln. Det där som jag nyss hörde eller läste, är det bekant från bibeln på något sätt, stämmer det överens med hur Jesus var, det han sade och gjorde? Stämmer det överens med hur Jesus, Paulus eller andra författare i bibeln beskriver Gud?

Det kan hända att vi ibland möter saker i en text eller predikan som inte stämmer överens med bibeln och Jesu budskap. Då bör vi handla som det står i 1 Tess.5:21. Om 9/10 "sanningar" du hör eller läser är bra och rätta, går det alldeles utmärkt att ta till sig dessa 9 sanningar och glädjas över dem och samtidigt bortse från den ena som inte stämde överens med bibeln eller den Jesus du känner. Man behöver faktiskt inte förkasta en person, en bok, en predikan bara för att man finner en sak som man inte håller med om... Det funkar som sagt alldeles utmärkt att ta vara på det man faktiskt höll med om och glädjas över det. Följande tillvägagångssätt tänker jag använda mig av när jag kommer att läsa "Love Wins" nu.

Jag är väldigt tacksam och trygg med att den Gud jag känner, är en Gud som inte blir nervös eller arg för att det finns människor som har och ställer frågor om honom och till honom. Ärligt talat, tror jag att han gillar det!

En recension av boken dyker upp här någon gång efter påsk. Fram till dess tipsar jag om det här klippet som jag hittade igår. Den här mannen delar med sig av många goda råd, bland annat hur vi bör bemöta och behandla våra medmänniskor som inte delar våra egna åsikter till punkt och pricka.



Glad påsk alla läsare! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar