fredag 15 april 2011

Den (o)behagliga tystnaden...


Jag kommer väl ihåg första gången jag deltog i en tyst retreat. Det blev en annorlunda men positiv upplevelse. Det kändes väldigt ovant men gott att spendera ett antal dagar i stillhet och tystnad, för att ägna sig åt bön, andlig läsning och framför allt till att lyssna, ifall Gud kanske hade något att säga en.

Vi är olika, vi människor. En sak som vi dock alla har gemensamt, är att vi lever ett aktivt liv på olika sätt. Vi gör saker, varje dag. För många innebär de flesta dagar om året, dagar fyllda med olika aktiviteter. Aktiviteter som allt för ofta kan kännas som "måsten", eller till och med tvång. Många människor längtar efter andningshål i tillvaron, där man får möjlighet att stanna upp och bara vara en stund. Vissa har insett vikten av att dra i handbromsen emellanåt, när livet börjar rulla på för fort. Vissa kör å sin sida på som vanligt, kanske av rädsla för vad som skulle kunna hända ifall de stannade upp?

Även om de flesta människor säkert längtar efter stillhet och ro ibland, är det inte alla som vågar tillåta sig detta. Tystnaden kan också vara något som skräms. Ett bra sätt är att testa sig själv när man är ensam hemma. Klarar jag av att ha det tyst omkring mig, eller "måste" jag ha radion, stereon, Mp3-spelaren eller TV'n på? Eller "måste" jag sysselsätta mig med någon sak, för att slippa hamna i en situation där jag inte har något att göra?

"Min farligaste fiende är inte vardagen eller arbetet. Jag blir min egen fiende och förlorar livsglädje och livslust när jag förlorar utgångspunkten, som jag finner i bönens tystnad, vilan i Gud. Friheten finns när jag finner den inre friden" - Per Mases, En liten vägledning till Tystnaden (Cordia).



* I samband med att Rob Bell hamnade i hetluften på grund av sin senaste bok, beslöt jag mig för att bland annat kolla igenom alla hans Nooma filmer, för att skapa mig en egen uppfattning. Den här filmen gillar jag, den gestaltar budskapet i det här blogginlägget på pricken (gör sig bäst i helskärm, klicka på pilarna nere i högra hörnet):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar