måndag 21 februari 2011

Psycho-Selling




Jag har vid två tillfällen i mitt liv jobbat som telefonförsäljare under en period.

För många år sen fick jag ett kassettband av en person. Titeln på kassetten var: "Psycho-Selling". Jag jobbade just då med telefonförsäljning. Jag lyssnade aldrig på kassetten, men fick förklarat för mig att den tog upp fenomenet "telepati", och hur man som försäljare skulle kunna lära sig använda denna paranormala förmåga i sitt säljyrke.

Telepati handlar alltså om att med hjälp av sin egen sinneskraft "ta sig in" i en annan människas psyke och "plantera" sina egna tankar, värderingar, åsikter med mera i den människans sinne. Syftet är att med tankekraft manipulera och styra en annan människa till att göra som jag själv vill. I fallet med med Psycho-Selling kassetten handlade det om att som säljare manipulera kunden till att tro att han eller hon behöver den produkt som jag säljer.

I hur stor utsträckning telepati verkligen fungerar är svårt att säga. Det är inte ett fenomen som man kan skratta bort och stämpla som paranormalt trams. Det handlar om ett ockult fenomen som passar in i kategorin: "häxkraft". Människor som är djupt involverade i ockulta sammanhang kan mycket väl ha lyckats med att praktisera detta.

Anyway, med tanke på manipulativa säljare, SVT 1 visade igår en dokumentär som heter "Säljsekten". Den handlar om ett gäng unga människor som berättar om hur de drogs in i säljyrket med löften om höga löner och stora möjligheter till avancemang och karriärsklättring. Istället mötte de en verklighet som handlade om: kontroll, slavjobb och utbrändhet.

Länk: Säljsekten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar