måndag 6 december 2010

Julkalendern: 24 One-Hit Wonders - Lucka 6




Idag har vi nått fram till 6:e luckan i julkalendern 24 One-Hit Wonders!

Dagens artist heter Everlast.

Fakta: Bakom signaturen "Everlast" döljer sig musikern Erik Schrody från New York. Han var med i Hip Hop gruppen "House of Pain" innan han hoppade av bandet för att satsa på en solokarriär i slutet av 90-talet. 1998 släpper han sitt debutalbum "Whitey Ford Sings The Blues". Musiken på plattan är en blandning av Rock, Hip Hop och Blues. Med på den skivan finns låten "What it´s like" som blir en stor hit! Låten klättrar upp till första plats på Billboard listan för "modern rock", och ligger kvar där under 9 veckor.

Låten handlar om 3 personer som av olika anledningar hamnat "utanför" i livet, en hemlös man, en gravid tonårstjej och en ung man med aggressioner. Musikvideon har tagit fasta på texten och backar upp låten ordagrant med levande bilder. Min relation till den här låten är att den blev populär just i samma veva som jag på allvar börjat spela gitarr. What it´s like snurrade väldigt ofta på Mtv under en period, och jag kommer ihåg att jag fler än en gång satt i soffan, med gitarren i knät, och försökte lära mig det där gitarrlicket!

Lucka 6 och plats 19 på listan i julkalendern 24 One-Hit Wonders:
Everlast - What it´s like

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar