tisdag 28 september 2010

Vive la révolution?



Frihet - Jämlikhet - Broderskap eller Döden!

Så löd Den Franska Revolutionens (1789-1799) honnörsord!

"Folket", gjorde uppror mot kungen, adeln och prästerskapet. Man var trötta på de enorma klyftorna i samhället och de orättvist fördelade privilegierna. "De fattiga", dvs majoriteten av den franska befolkningen, hade egentligen inget att säga till om eller några demokratiska möjligheter att påverka sin livssituation. Till sist fick de nog! Upplysningens idéer, om jämlikhet, sunt förnuft och folkstyre, som bla lyfts fram av filosofer som Voltaire och Rousseau, hade onekligen hjälpt till att "spilla vatten på kvarnen" med!

Revolutionen blev långt ifrån "ärorik", det är sällan revolutioner brukar bli det. Tusentals människoliv gick till spillo under detta "Skräckvälde". Det slutade med att Napoleon Bonaparte kröntes till kejsare och utropades till envåldshärskare 1799. Frankrike hade blivit en diktatur.

Detta inlägg är en inledning till ett mer omfattande inlägg som är på g från min sida.

Jag har nu varit "bloggare" i snart ett år! Innan jag började skriva själv så hände det periodvis att jag följde med andra bloggar och tog del av det som skrevs och diskuterades på dessa. Det gör jag fortfarande även om det har blivit mer o mer sällan. Det finns en orsak till det, varför jag medvetet har valt att låta bli att spendera alltför mycket tid på bloggar eller debattforum. Det handlar delvis om det som skrivs där, men framför allt så handlar det om hur det skrivs och lyfts fram!

Jag tycker mig tydligt ha lagt märke till, och det har även vänner som jag pratat och diskuterat detta med gjort, att debattklimatet och tonen kring det som skrivs och diskuteras, både kallnat och hårdnat avsevärt under de två senaste åren. Ett relativt färskt exempel är turerna och det ändlösa debatterandet kring Benny Hinns Sverigebesök i somras.

En fråga som jag burit på under en längre tid, och som jag förstått att jag är långt ifrån ensam om att fundera kring, är om vi står inför ett "andligt inbördeskrig", en revolution, inom den så kallade karismatiska grenen av Kristi kropp, Kyrkan?

Det finns rätt många belägg och tecken idag som tyder på det! Är detta skadligt? Är det nödvändigt? Kan det komma något gott ur en eventuell "revolution" inom den karismatiska frikyrkligheten?

Detta är bla annat frågor som jag kommer att återkomma till i ett inlägg senare under denna vecka!

Håll utkik!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar