tisdag 10 augusti 2010

Göran Skytte - En Samhällsprofet!




Hey Ho - Let´s Go!

Drygt en vecka sen jag skrev nåt här senast! Det har sin förklaring i att jag vart på semester och cruisat runt i de vackra norska landskapen!

Mitt senaste inlägg behandlade temat "Samhällsprofeter"! Jag återupptar nu den tråden i.o.m. detta inlägg! I måndags (2/8) läste jag en krönika i SvD av journalisten och författaren Göran Skytte. Göran Skytte är den mångfaldigt prisbelönta journalisten, vänsterradikalen och övertygade ateisten som efter en personlig livskris valde att (som han själv uttryckt) "vända sig till honom som inte fanns"! Idag är Skytte en varmt troende kristen som naturligt rör sig i olika kristna sammanhang och är ett levande vittnesbörd för hur Gud totalt kan förvandla en människas liv. Han har nyligen kommit ut med en ny bok tillsammans med Wilfrid Stinissen.

När jag skrev om "Samhällsprofeter" i mitt förra inlägg så skrev jag bl.a. att en samhällsprofet är en människa som ofta har en skarpare blick än gemene man och som inte räds att höja sin röst och påpeka saker som denne ser. En samhällsprofet träder ofta fram och "säger som det egentligen är", det retar upp en del. Ofta får samhällsprofeter möta mothugg av diverse slag just därför att deras budskap sällan passar in den rådande mallen av vad som för tillfället anses vara politiskt korrekt att tänka och tycka! Skytte skrev en krönika i SvD med rubriken Gärna lite tolerans-även för andra. Läs den gärna, det är viktigt att det ges utrymme i media för olika synpunkter. Åsikts och yttrandefrihetslagen är något av det mest värdefulla vi har i vår (demokratiska) värld!

Jag kommer att lyfta fram ytterligare "samhällsprofeter" vartefter. Det får bli en stående följetång här på bloggen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar