måndag 16 januari 2012

Bokrecension: Kyrkmatt - Hopp för troende som gett upp kyrkan men inte Gud

Jag lade märke till den här boken för ett par år sedan, då jag bläddrade i en broschyr från ett kristet bokförlag. Den ser intressant ut, den skulle jag gärna vilja läsa, tänkte jag då. Så blev det inte men jag har läst boken nu istället.

Titeln avslöjar frikostigt vad boken handlar om. Den är skriven av en kvinna som heter A.J. Kiesling. Hon delar med sig av sina egna erfarenheter och återberättar andra människors liknande livsöden.

Vad som är av största vikt att poängtera, är att detta inte på något vis är en bok som attackerar eller är emot den traditionella, institutionella, organiserade kristna församlingen. Däremot ställer boken flera relevanta frågor, frågor som tvingar läsaren att faktiskt tänka efter för egen del, var denne egentligen befinner sig i sin uppfattning. Nyttigt!

"Många, många var så trötta på kyrkan. Vissa var rent ut sagt utmattade. Men de var inte 'avfälliga' människor som hade låtit tron få en undanskymd plats i sina liv. Det var män och kvinnor med en levande tro - alla sökte Gud, men deras själar törstade efter mer än vad den institutionella kyrkan kan erbjuda. Längtan var djup, som guldådror i en gruva som sträcker sig nedåt till okända djup. Vissa av dessa troende gick varje söndagsmorgon, precis som jag, för att försöka hitta en plats där de passade in. Somliga stormade missnöjda ut ur kyrkan. Andra gick tyst ut genom dörren och kom aldrig tillbaka. De flesta fann till slut sin andliga mat och gemenskap någon annanstans. Detta 'annanstans' - både var och varför - är den här bokens ämne" (Kyrkmatt, sid.10).

Innehållet i boken har sin utgångspunkt i den amerikanska kristenheten, men jag upplever inte det som något hinder i det här fallet. De "problem" som författaren adresserar, angående kyrkan och dess roll, är världsvida och finns även kring våra breddgrader. Den har också en öppen positiv hållning till den så kallade "husförsamlings-rörelsen", som i skrivande stund ständigt expanderar på gräsrotsnivå i USA och många andra delar av världen. Dock ställer inte boken upp något motsattsförhållande mellan den traditionella kyrkan och andra alternativa gemenskapsformer bland troende människor. Det känns bra.

Det här är en bok för alla, men kanske trots allt lite mer för troende som har en djup längtan efter Gud, och med författarens egna ord samtidigt känner sig "som svarta får i fållan".