måndag 9 maj 2011

Kristen tro - Både karismatik och socialt engagemang


Jag har min kristna bakgrund i den s.k. "karismatiska" grenen av frikyrkligheten. I de olika sammanhang jag rört mig i mest, har det varit mycket betoning på: Bön, bibelläsning, förkunnelse av ordet, Andens ledning och nådegåvor, teologiska spörsmål med mera. Jag har många erfarenheter från dessa sammanhang som jag räknar som väldigt värdefulla. Något som däremot ofta inte uppmärksammas i samma utsträckning i "karismatiska" sammanhang, är fred- och rättvisefrågorna: samhällsengagemang, jobba för en global rättvisa, värna om miljön, fairtrade med mera.

De senaste två åren har jag personligen upplevt hur Gud mer och mer uppenbarat vikten av dessa frågor för mig. Jag kommer säkert att skriva om detta här på bloggen framöver.

Michael Grenholm, som bloggar på "Hela Pingsten", är en kille som brinner mycket för de här frågorna. Läs hans inlägg: Tecken, under, fred och rättvisa

God bless

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar