måndag 2 maj 2011

Bokrecension: Love Wins

Okej, nu har jag läst klart "Love Wins", några tankar kring boken:

Till att börja med, efter att ha läst igenom boken, med en extra vaksamhet för att hitta eventuella "konstigheter", kan jag bara konstatera: - Jag fattar verkligen inte vad många ansett vara kontroversiellt med den här boken, helt ärligt, det gör jag inte! Sen kom jag ihåg att den värsta kontroversen kring boken, uppstod innan den ens kommit ut på marknaden, innan någon ens hade läst den ;-)

Det finns vissa exempel och tolkningar av bibelord på ett par ställen i boken som jag anser vara något långsökta. Rob Bell gör vissa antydningar på ett antal ställen där jag spontant känner att nja det där skulle man lika gärna kunna tolka på ett annat sätt. Men jag kan inte påstå att jag läst en enda mening eller stycke i boken, där jag med säkerhet kan säga, det där är felaktigt.

Jag gillar Rob Bell. Jag kanske inte håller med honom på exakt varje punkt och slutsats han drar, men jag upplever honom som en genuin kristen broder, som har ett stort hjärta för Jesus och människor. En sak som känns befriande med honom är att han inte är rädd för frågor som rör tron, Gud och det kristna livet. Han signalerar tydligt att han inte har några problem med att erkänna att han inte har alla svaren, men att han vill veta, och är öppen för att få såväl djupare som nya insikter i tron. Det är ett sundhetstecken för en kristen människa enligt mig.

Visst skulle det ha varit möjligt för mig att bidra med en betydligt mer utläggande recension av boken, men jag känner i skrivande stund att jag varken har tid eller lust med det, så mycket har dessutom redan sagts om den. Jag tipsar istället om ett inlägg som Torsten Åhman, pastor i Missionskyrkan, skrev på sin blogg, för den som är intresserad.

Så här inledde Rob Bell en predikan i sin församling efter att Love Wins kommit ut:

Rob intervjuas i ett nyhetsprogram: