onsdag 30 juni 2010

Filmtipset: The Blind Side









Nej, det är inte en film om svenska hardcore bandet Blindside ;)
Det handlar istället om en film som gjordes 2009 och som vunnit väldigt många priser, filmen var bla nominerad i kategorin "Bästa Film" på senaste Oscarsgalan!
Titeln "The Blind Side" syftar på en term som används inom amerikansk fotboll.

Jag har ju skrivit i välkomsttexten här att den här bloggen tar upp bla film. Det har inte blivit så mycket av den varan så jag tänkte passa på och ändra på det då.

I måndags befann jag mig på en av Viking Lines färjor. Jag bestämde mig för att gå och se en film för att beta av några timmar i biosalongen, av den sammanlagt 11 h långa resan. Det var första gången jag gick på bio på en Finlandsbåt faktiskt. Jag valde att se "The Blind Side" som jag hört och läst en del om innan. Jag visste att den skulle ta upp och ha ett "kristet tema" på något vis. Vad jag inte visste, förrän eftertexterna började rulla, var att den är baserad på en verklig händelse.

Utan att avslöja allt för mycket kring själva handlingen så kan jag skriva att filmen i korthet handlar om den övergivne Michael "Big Mike" Oher som är på väg utför i samhället och vars framtid inte vittnar om lysande utsikter. Big Mike stöter av en händelse ihop med en kvinna som heter Leigh Anne Tuohy (spelad av Sandra Bullock). Leigh Ann och hennes familj är kristna och de öppnar sitt hem för Big Mike och låter honom få bo hos dem, köper kläder till honom och hjälper honom på många olika sätt som jag tyvärr tror är väldigt främmande för oss människor i dagens samhälle.

Varför jag ville skriva några rader om den här filmen är för att jag blev väldigt tagen av hur den skildrar en kristen tro som har gått ifrån att enbart "talk the talk", till att faktiskt "walk the walk". Sandra Bullock gör en lysande rollprestation som den mycket bestämda men varmhjärtade hustrun/mamman i familjen. Hon vann en Oscar för bästa skådespelare för sin insats.

Denna film är ju en hollywood produktion och visst kan den någongång kännas som en klassisk amerikansk "feel-good movie", det som gör den till något mer är det hjärtliga budskapet samt att den ju är baserad på en verklig händelse. Som kristen konfronteras jag med hur pass villig är jag själv att vilja ge tid och kraft åt en medmänniska som behöver det. Det är bra, då har nog den här filmen fyllt sitt syfte tror jag. Det känns som The Blind Side lyckas göra följande bibelord väldigt levande och konkreta:

"Mina bröder, vad hjälper det om någon påstår sig ha tro men saknar gärningar? Kan väl en sådan tro frälsa någon? Om en broder eller syster inte har kläder och saknar mat för dagen och någon av er säger till dem: "Gå i frid, klä er varmt och ät er mätta", men inte ger dem vad kroppen behöver, vad hjälper det? Så är också tron i sig själv död, när den är utan gärningar. Nu säger kanske någon: "Du har tro." - Ja, men jag har också gärningar. Visa mig din tro utan gärningar, så skall jag visa dig min tro genom mina gärningar." - Jakobs brev kap. 2 vers 14-18


"Ty jag var hungrig och ni gav mig att äta. Jag var törstig och ni gav mig att dricka. Jag var främling och ni tog emot mig.
Jag var naken och ni klädde mig. Jag var sjuk och ni besökte mig. Jag var i fängelse och ni kom till mig.
Då skall de rättfärdiga svara honom: Herre, när såg vi dig hungrig och gav dig att äta, eller törstig och gav dig att dricka?
Och när såg vi dig vara främling och tog emot dig eller naken och klädde dig?
Och när såg vi dig sjuk eller i fängelse och kom till dig?
Då skall konungen svara dem: Amen säger jag er: Allt vad ni har gjort för en av dessa mina minsta bröder, det har ni gjort mot mig." - Matteus Ev. kap.25:35-40


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar